Fitness algemeen

Fitness is een term voor lichamelijke activiteiten die ervoor zorgen dat je een betere algehele conditie krijgt. Met behulp van specifieke oefeningen kun je spiermassa verhogen of je uithoudingsvermogen verbeteren. Dit wordt gedaan door het lichaam te prikkelen en uit te dagen waardoor de belastbaarheid toeneemt. Omdat de activiteiten bijdragen aan het herstellen van het evenwicht, wordt bij het doen van fitness een van de belangrijkste doelstellingen behaald, namelijk: je vetpercentage verlagen.

Afvallen met behulp van fitness komt voort door 2 manieren. Enerzijds bouw je door het doen van krachttraining en andere weerstandstrainingen meer spiermassa op, waardoor je calorieverbranding in rust omhoog gaat. Immers spieren verbranden ook in rust calorieën, in tegenstelling tot vet. Anderzijds verbrand je calorieën door het doen van cardiotraining wat weer kan leiden tot een negatieve energiebalans (meer calorieën verbranden dan je inneemt). Dus aan fitness doen kan op 2 manieren helpen bij diegenen die graag willen afvallen.

Bij JMR Sportcentre hebben we de beste fitnessfaciliteiten en begeleiding om je trainingsdoelen te bereiken. Wij bieden een breed scala aan apparatuur. Zo hebben wij diverse toestellen van Gym 80 en Technogym aangevuld met het beste van Panatta Free Weight om er voor te zorgen dat je optimaal kan trainen. We hebben veel vrije trainingsruimte. Zo zijn er veel mogelijkheden waar je je kunt optrekken. Er zijn diverse stations om squats te kunnen doen en een grote keuze uit dumbbells en andere bankjes om op te trainen. De free weights bestaande uit dumbbells (tot 45 kg), barbells, squat rekken en verschillende benches om vanuit verschillende hoeken te bankdrukken. We hebben 2 Olympische banken en 1 schuine olymische bank. Daarnaast hebben wij diverse apparaten om de spieren geïsoleerd maximaal te kunnen trainen.

In onze krachtruimte kun je doelgericht trainen aan jouw persoonlijke doelstelling; het opbouwen van spiermassa, spieren vormen zoals jij dat wilt, sportspecifiek trainen of de huidige shape van je lichaam onderhouden. Spieren wennen aan training en daarmee stagneren je resultaten. Om vooruitgang te boeken, moet je je spieren continu uitdagen en daarom adviseren wij om regelmatig je fitnessprogramma te veranderen. Verander regelmatig je fitnessprogramma en je verandert je lichaam. Daarbij is de juiste balans in een trainingsschema cruciaal voor het bereiken van je trainingsdoel. Zeven dagen per week is er in de fitnesszaal een fitnessinstructeur aanwezig waar je als lid geheel kosteloos terecht kunt voor het opstellen van een trainingsschema dat afgestemd is op jouw persoonlijke trainingsdoel, uitleg over apparaten en oefeningen, advies over hoe je verschillende trainingen met elkaar kunt combineren en het evalueren van je vorderingen.

Onze cardioruimte is ruim opgezet met een groot aanbod aan loopbanden, fietsen, cross trainers, stepmachines, cardio waves en de helix aangevuld met roeimachines. Dankzij deze diversiteit in cardioapparatuur kun je effectief je trainingsschema afwerken. Cardio als warming up, training op zich of als cooling down.

De keuze van de fitnessapparatuur, het grote aanbod free weights en de efficiënte opstelling van zowel de apparaten als de free weights, zijn een weergave van de persoonlijke visie op krachttraining van Jorge Sanchez eigenaar van JMR Sportcentre.