Vrouwen en krachttraining

Vrouwen en krachttraining

Helaas zijn er toch nog vaak vooroordelen over vrouwen en krachttraining. Dat is erg jammer, omdat krachttraining heel geschikt is voor het verbeteren van je figuur en helpt om makkelijker af te vallen. Een paar van deze vooroordelen:

Krachttraining voor vrouwen leidt tot enorm grote spieren

Veel vrouwen zijn bang voor een bodybuildachtig figuur. Maar daarbij wordt vergeten dat je zo’n figuur niet makkelijk krijgt, dit vergt ontzettend veel tijd werk en toewijding. Daarbij zijn vrouwen niet gemaakt om zo groot en gespierd te worden en ontbreekt het aan grote hoeveelheden mannelijke hormonen die nodig zijn om zulke enorme spieren op te kunnen bouwen.
Je hoeft als vrouw dus zeker niet bang te zijn dat je door krachttraining zal transformeren tot een professionele bodybuilder, want dat gaat echt niet gebeuren!

Krachttraining voor vrouwen is saai

Veel vrouwen weten niet precies welke apparaten en gewichten ze kunnen gebruiken en hoe vaak ze de oefening moeten doen. . Dit heeft als resultaat dat deze vrouwen continu dezelfde oefeningen doen, op een verkeerde manier en daar ook geen resultaten mee behalen. En ja, begrijpelijk dat op deze manier “krachttraining” doen vreselijk saai is! Wanneer je met krachttraining aan de slag gaat volgens een gevarieerd schema met verschillende oefeningen en gewichten gebruikt waarmee je vorderingen kunt boeken, dan wordt krachttraining opeens leuk! Bij krachttraining is het van belang dat jij jezelf blijft uitdagen en telkens het maximale uit de oefeningen haalt. Variatie zorgt voor vooruitgang en zorgt er tevens voor dat je er lol in blijft houden.

Dus nee, krachttraining is echt niet saai! Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent en jezelf blijven uitdagen. JMR Sportcentre kan je hierbij goed begeleiden.

Krachttraining voor vrouwen doe je niet als je vet wilt verbranden

Veel vrouwen zijn in de veronderstelling dat wanneer je vet wilt verbranden je dit niet kunt realiseren door het doen van krachttraining, want krachttraining leidt tot enorme spieren (zie het vooroordeel hierboven). Vet verbranden wordt veelal in verband gebracht met veel bewegen en vooral veel zweten. Als je maar genoeg beweegt, dan vliegen de calorieën en dus ook de kilo’s eraf. Maar is dit nu wel echt zo?

Het is juist dat je met bewegen in de vorm van cardiotraining op het moment zelf meer calorieën verbrand dan dat je verbrand tijdens het doen van krachttraining. Maar wist je dat wanneer je krachttraining doet en je dus spiermassa opbouwt, je stofwisseling omhoog brengt? Door het omhoog brengen van je stofwisseling verbrand je niet alleen tijdens de krachttraining sessie calorieën, maar ook in de uren na de training en zelfs op het moment als je slaapt! Door het doen van krachttraining gaat het vetverbrandingsproces dus een stuk sneller. Daarbij biedt het opbouwen van meer kracht ook een hoop voordelen tijdens je dagelijkse leven.